En av de viktigaste aspekterna för företag i dagens samhälle är att synas vid internetsökningar. Alltså att när en potentiell kund söker efter något ditt företag hanterar, så är det just ditt företag som hamnar högt upp i söklistan. Din position i söklistan är beroende av olika algoritmer som på olika sätt går att påverka. Det finns två delar av sökmarknadsföring; dels är det sökmotoroptimering och sedan också annonsering. Sökmotoroptimering görs både genom att din egen webbsida är utformad på ett optimalt sätt, men också att din webbsida på olika sätt är sammanbunden med andra relevanta webbsidor. Detta ger en långsiktigt bra placering i söklistan. Annonsering sker via google ads, så att en annons för ditt företag eller en produkt syns när vissa nyckelord skrivs in i sökmotorn. En summa betalas för varje klick på annonsen, men eftersom annonsen ger nya potentiella kunder kan det ändå vara ett bra val.

Sökmarknadsföring är något som en webbyrå kan hjälpa dig med!